Monday 6 November 2017

Fatwa Malaysia Forex Haram


Melabur Dalam ASB, Harus ASN: Fatwa Sumber. Berita Harian - 4 Februari 2008 Kuala Terengganu: Majlis Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan hukum melabur Dalam Skim Amanah Saham Nasional (ASN) Dan Amanah Saham Bumiputera (ASB), termasuk pembayaran dividen dan bonusnya, Adalah Harus. ITU Berikutan, UMAT Islam Tidak Perlu ragù ragù-mengenai stato pelaburan kedua-dua scremato berkenaan. Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof. Dr. Datuk Abdul Shukor Husin, berkata keputusan ITU dibuat selepas pihaknya meneliti dan mempertimbangkan semua Kesan daripada pelaburan berkenaan. Beliau berharap tiada pihak membangkitkan Lagi ISU kononnya Hasil sfiorano pelaburan ITU haram.8220Umat Islam boleh menyertai sfiorano pelaburan ini dan tidak Perlu ragù ragù-stato terhadap pelaburan yang dibuat Serta dividen atau bonusnya, 8221 katanya Pada Sidang mezzi selepas mempengerusikan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam Malaysia ke-80 di Sini. Hadir sama, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Dr. Muhamad Datuk Sheikh Abdul Aziz dan Setiausaha Jawatankuasa Fatwa, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz. Muzakarah Selama Tiga hari ITU dihadiri semua mufti. Pelaburan Saham menerusi Internet haram Sumber. utusan. my - 12 aprile 2007 Kuala Terengganu 12 aprile 2007: Sebarang pelaburan Saham melalui Internet yang menjamin keuntungan Secara tetap Adalah haram kerana ia mengandungi Unsur riba dan gharar (keraguan), demikian diputuskan Oleh Majlis Fatwa Kebangsaan hari ini. Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof. Dr. Datuk Abdul Shukor Husin, menasihatkan UMAT Islam di Negara ini supaya Tidak terlibat dengan pelaburan seumpama ITU, seperti Yang ditawarkan Oleh svizzero Cash Fondo comune d'investimento, kerana Masih banyak alternatif yang berlandaskan Islam yang boleh disertai untuk mendapatkan pulangan kewangan. Setiap ISU Hangat atau Berita panas seperti skandal artis, kisah kontroversi atau cerita sensasi yang disiarkan diblog ini Telah cuba ditapis dan disunting semula supaya Tidak memberi malu dan AIB kepada individu - individu berkaitan. Semoga pendedahan ini akan memberi pengajaran kepada kita semua supaya Jangan melampaui batas Dalam pergaulan dan mana-mana urusan harian. Sebelum ini persoalan membabitkan hukum Forex haram halal atau acapkali menjadi perdebatan dan persoalan dikalangan APA yang Boleh kami istilahkan sebagai 8220kaki forex8221. Dan tahun Lepas gioco di parole Jakim Telah menganjurkan Muzakarah Ahli-Ahli Majlis Penasihat Syariah Institusi Kewangan bagi membincangkan perkara-perkara seperti: Kefahaman Umum Terhadap Perdagangan Mata Wang (Forex) Dan Kedudukannya Dalam Syarak Perdagangan Mata Wang (Forex) Dan Pandangan Syarak Mengenai Pegendaliannya Perdagangan Mata Wang (Forex) Kedudukannya Dalam undang-undang dan Kesannya ke atas Ekonomi Dan Hasil daripada muzakarah tersebut terdapat beberapa rumusan dan kesimpulan yang Telah dicapai antaranya ialah: Jual Beli matawang diharuskan Oleh syarak, Namun Perlu mematuhi dawabit tertentu selain menggelakkan Unsur-Unsur-Unsur syibh riba , Tipu Daya, Judi, Qabd Yang Tidak Jelas dan gharar Dalam Operasi spot forex piattaforma melalui Secara individu Elektronik. Operasi spot forex ini Juga didapati Tidak SAH Dari sisi undang-undang Kerajaan Malesia Walaubagaimanapun, semalam Satu ketetapan Telah dibuat Oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengenai Forex. Hukum Forex. Haram atau Halal Kota Bharu: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan UMAT Islam haram mengamalkan sistem Perniagaan pertukaran wang Asing. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana Perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran Wang Asing (forex) seperti ITU Tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan UMAT Islam. 8220Hasil kajian Jawatankuasa ini, Kita dapati Perniagaan yang membabitkan pertukaran Wang Asing membabitkan spekulasi mata Wang Dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oleh ITU, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem Perniagaan cara demikian, 8221 katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di Sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak ISU Yang meragukan mengenai Perniagaan pertukaran Wang Asing, Oleh UMAT ITU Islam Tidak Perlu menceburkan Diri, tambahan pula kegiatan ITU membabitkan penggunaan internet di kalangan individu yang menyebabkan Untung Rugi Tidak menentu. 8220Lain-lain Jenis Perniagaan pertukaran Asing Wang, seperti melalui pengurup Wang atau dari banca ke banca dibenarkan. kerana ia Tidak menimbulkan spekulasi mata Wang atau Untung Rugi yang Tidak menentu, 8221 katanya. Beliau berkata, keputusan lain Yang turut dicapai Dalam mesyuarat ITU ialah mengharuskan UMAT Islam membuat pelaburan atau membuat Simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Banca Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan ITU dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan Oleh pihak syariah penale Bank Negara pada muzakarah ITU. 8220Pada mulanya, Kita meragui tentang kaedah pelaksaaan scremare itu kita tetapi berpuas hati selepas sistem Perniagaan scremato ITU ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, 8221 katanya. 8211 BERNAMA Dahulu Secara faktanya Antara sebab Ekonomi Malesia pernah jatuh tahun 19.971.998 Adalah tindakan kerajaan Malesia bermain forex Antarabangsa yang 8220duduk Dalam sistem kapitalis8221 sehingga Telah memberikan ruang kepada spekulator George Soros sabotaj untuk Ekonomi Malesia. Bagi kami ketetapan yang Telah diberikan Oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menunjukkan melahirkan pendirian mereka terhadap Satu-Satu kemusykilan untuk dijadikan Panduan tambahan kepada UMAT Islam di Malysia hari ini. Dan tindakan Majlis Fatwa meletakan hukum Forex haram ITU dibuat setelah mereka membuat kajian yang mendalam dan kajian itu tak bermakna Dalam kajian dilakukan Secara tergesa-GESA dan dibuat Dalam tempoh sehari dua. Yang berada Dalam Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan gioco di parole ini bukannya sebarangan orang. Kalangan ulama dan yang ada pengetahuan Tinggi Dalam ilmu Agama. 8220Adakah kita Mahu Terus menunggu jawapan yang kita ingini barulah kita akan terima amp berpuas hati dengan ketetapan daripada kalangan yang pengetahuan Tinggi Dalam Agama terutamanya melibatkan hukum8221 Cuma kalau Boleh selepas ini besarlah Harapan kami sendiri supaya Jawatankuasa Kebangsaan Malesia jenguklah-jenguklah sistem perbankan di Malesia hari ini melibatkan beberapa persoalan yang Telah membelengu Rakyat Malaysia Secara Umum dan UMAT Islam di Malesia amnya. Kami Mahu Lihat sendiri APA pendirian Jawatankuasa Kebangsaan Malesia mengenai soal-soal yang melibatkan Sara 1Malaysia. kadar faedah yang banca dikenakan pihak kepada pelanggannya Selama ini, PTPTN caj pelajarnya dikehendaki Bayar balik Lebih dari jumlah pinjamannya. Dan mungkin kalangan anda Sini mahu menambahnya Samada kerajaan nak ikut atau Tidak ITU perkara nombor 2. Yang penting kami mahu Melihat sendiri ketetapan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu. PS. Apa respon anda sebaik Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menfatwakan hukum Forex haram kenape mufti cuma keluarkan fatwa haram Secara terpilih. banyak yang haram. contohnya. Saham principale tue pun haram. Pasal menentu tak kerugian. urusniaga tertangguh. Sume banca yang menawarkan Simpanan ataupun Secara pinjaman Secara riba Juga patut difatwakan Secara Jelas TTG pengharamannya. kenape mufti Selalu mengeluarkan fatwa mengikut keuntungan kerajaan semata-mata. jikalau kerajaan Tidak mendapat keuntungan apa-APA daripada urusniaga tersebut. maka difatwakan HARAM. manakala urusniaga Yang Sudah Terang-terangan mengandungi riba Tidak difatwakan sebagai HARAM. nie Dunia ler mufti. Takut hilang jawatan. merujuk pada fatwa YG dkeluarkan. forex Adalah haram kerana.1.spekulasi.2.intenet individu.3.keuntongan tdak menentu. soalanya..dimana bezanya dngan pasaran Saham bskl..tolong Jelas commercio kanForex è haram, dice Malaysias Fatwa Consiglio Kuala Lumpur: Malaysias Consiglio Nazionale delle Fatwa ha stabilito che trading in valuta estera è vietato o haram per i musulmani come lo era contro la legge islamica della Sharia. Uno studio del comitato ha rilevato che tale scambio comporta speculazione monetaria, che contraddice la legge islamica. Per questo motivo, il Consiglio Nazionale Fatwa ha deciso che è haram per i musulmani a partecipare a tali trading, presidente del Consiglio Dr Abdul Shukor Husin è stato citato come dicendo dal quotidiano Star. Ha detto che i musulmani non dovrebbero partecipare nel forex trading come ci sono stati molti dubbi in proposito, dato che ha coinvolto individui che utilizzano internet con esiti incerti. Altre forme di commercio in valuta estera, come il commercio da cambiavalute o tra le banche, sono ammesse in quanto non comportano la speculazione monetaria o esiti incerti, ha detto. Husin ha detto che la riunione ha anche deciso che era lecito per i musulmani investire o salvare in base al regime di risparmio certificato Premium da una banca locale qui. Ha detto che il comitato è stato soddisfatto con il briefing proposta dal countrys banche centrali pannello Shariah per quanto riguarda l'attuazione schemi. Husin ha aggiunto che il comitato ha inoltre deciso di definire i criteri per le coppie musulmane che hanno la loro cerimonia di nozze in una moschea a dissipare i dubbi che la cerimonia segue presumibilmente pratiche cristiane, il rapporto said. by SurFXGzali 187 Lun 5 Ott 2009 11:34 HALAL HARAM FOREX Sebagai Rujukan. Konsep leveraj yang disediakan Oleh broker forex sebenarnya wujud Dalam Islam. L'Islam Tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada Unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan Oleh orang Bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara Yang diberikan Oleh broker forex. Ianya boleh dikatakan Juga kontrak sementara Antara commerciante del forex broker di dan selagi commerciante tersebut Masih mempunyai ekuiti Dalam akaun mereka. Trader Hanya boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka Sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan mediatore mereka. Bagi akaun Islamik, broker forex Tidak mengenakan atau memberikan apa-APA faedah ATAS jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan Kita. Broker forex Adalah orang tengah Antara banca-banca Antarabangsa (institusi) dan pedagang Kecil (rivenditore).Mereka membeli (qoute) Dari institusi dan menjual Balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik Adalah munasabah Antara 3-10 mata sahaja. Di Sini lah mereka membuat keuntungan. Prose ini Adalah dibenarkan Oleh Islam. Ianya Bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan Jual beli Adalah Juga sama riba). Pandangan professor Kewangan Islam Saudarai, Kalau Kita mengkaji banyak pandangan Dari Pakar-Pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang Kertas Kerja di forum kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan leva Adalah Harus (ammissibile). Seperti kata professor Humayon Dar, direttore generale di Dar Al Istithmar a Londra (Esamina gli aspetti della Shariah dei fondi hedge islamici emergenti). . Shariah non ha problemi con leva fino a quando viene raggiunto attraverso il debito islamica. Leverage non è una preoccupazione Shariah, piuttosto si tratta di una questione economica. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh leva Dalam akaun islamik FXOpen leva yang dikenakan Tidak dikenakan sebarang interesse (senza interessi). Juga kalau kita durante la notte gioco di parole Tidak interesse ada apa-APA (berbanding convenzionale interesse dikenakan kalau durante la notte). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak YG Mahir dan terlibat Secara langsung Dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk graduan scapolo yg Baru balik dari Universiti di Jordan dan Kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan Tukar Jadi pensyarah di uiam. Kemudian Buat hukum Tanpa perbincangan. hadith Dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang Satu Lagi hadith Yang terputus sanad (Dhaif) YG dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang Tidak di Dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, 3504 3283) Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 Februari 2008. Adalah terjemahan langsung Satu hadith yang masyhur la tabi ma laysa indak Beberapa ISU Telah dibangkit berkenaan hadith ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bukhari dan Muslim Tidak pernah merekodkan Dalam koleksi mereka walaupun di Più antaranya Ab Dawd e al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya Adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal e Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan Oleh Jafar ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim Ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi di Più menyatakan antara Ysuf e Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama pertengahan langsung Tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat Utama Hadith ini, Hakim Ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau Antara periwayat Yang boleh dipercayai (affidabile al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i Telah merakamkan cuma Satu Hadith yang diriwayatkan Oleh beliau, di Più menyatakan beliau Adalah 8220obscure8221. I future su merci:: Rujukan un'analisi legale islamico Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. orgwikiMohammadHashimKamali --------------------------------- ----------------------- (perkataan: Majhul al-Hal (dinamakan Juga al-Mastur) Definisi: Perawi yang diriwayatkan daripadanya Oleh dua orang atau Lebih tetapi Tidak ditawsiqkan Hukum periwayatannya:... Tidak diterima mengikut pendapat yang Sahih di sisi majoriti ulama Adakah hadisnya ITU mempunyai nama khusus Hadisnya ITU Tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis Dhaif Rujukan:. darulkautsarpenghadi bahasanKedua: --------- -------------------------------------------------- ---- (Nota:. Saya Tidak pernah memandang rendah pada hadith Dhaif Cuma menyatakan bahawa hadith Dhaif Tidak boleh dijadikan hukum Dalam soal halal haram dan Gli effetti dell'utilizzo deboli hadith:... islamwebver2archive ngEampid139248 wallahu Alam Bukankah leveraj dan margine di negoziazione saling berkait. Ibarat Kuku dengan isi. Kalau ikut pemahaman saya, trading a margine Saham gunapakai pinjaman ada riba Sahaja HARAM. Kalau tiada riba, Jadi HALAL. Secara amnya commercio di margine (leverage) HALAL Tanpa ada riba. Sebenarnya Dalam akaun Islamik forex, margine tradingnya LANGSUNG Tidak kena guna riba. Malah broker forex Telah Dulu merealisasikan prinsip-prinsip Qard Al Hassan (bella prestito) berbanding bancario Yang berjenama perbankan Islam Tidak kira di Malesia atau Luar Negara. Kalau ada gioco di parole, ianya agak Terbatas ruang lingkupnya seperti: Rujuk: dib. aeencommunityservicequrad. htm Insya Allah. Saya Akan huraikan tentang Qard Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan pula Risiko, pasaran Andai Tidak menyebelahi kita, kita Masih fermata ada perdita sebagai penyelamat. Andai kita Tidak menggunakan arrestare la perdita di gioco di parole, broker forex mengamalkan Fakta 3: Nessun addebito Balances Il rischio è limitato solo ai fondi in deposito. Perché non ci sono richieste di margine nel forex trading, per la vostra protezione il broker si chiuderà automaticamente tutte le posizioni aperte se il valore del conto scende sotto il livello del margine richiesto. Pensate a questo come un, arresto automatico finale. In realtà, non avrai mai perdere più denaro di quello che hai nel tuo account Janganlah Susah-susahkan hati Pasal forex ini halal ke haram. ianya Harus. YG Uzar komenkan Adalah Pasal leva. leva dlm forex menepati hukum syarak. XDE riba. kena yakinkan Diri YG ianya menepati hukum syarak. Tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula. YG penting Pakai account gratuito islamico conto swap. kan BYK mediatore YG conto islamico tawarkan. era-era ITU Adalah syaitan bisikan. sedangkan hukum Dagang forex dan penggunaan leveraj Adalah Harus halal. yakinkan Diri Baru hati Jadi tenang. Kerja Jadi Senang. Apa-APA gioco di parole saya tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma Tolong menerangkan APA yang saya fahami Selama ini megenai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA Kebangsaan. Jikalau MAJLIS FATWA Kebangsaan mengeluarkan FATWA di Malesia ini menerangkan yang Forex trading ini HARAM. Maka berhentilah. Sehingga sekarang tiada apa2 FATWA Oleh dikeluarkan MFK mengenai FOREX. Di Dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata Bil maaani (Pengajaran (hukum) Bukan diambil dari Segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Nell'Islam per verificare le cose che sono HALAL o HARAM non è dal significato diretto della terminologia, ma da come it8217s fatto. jawapan dari di Più merujuk kepada perkara yang sama da SurFXGzali 187 Lun 5 Ott 2009 11:43 Daripada Penasihat SyarieSharie Advisor KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan forum ini. Memang semalam ada persoalan tentang leva. Oleh kerana soalan tersebut Telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan Telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita Lebih Telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak Dan kesatuan Adalah penting Dalam Islam dan Bukan perpecahan Serta pergaduhan yang dianjurkan. Terima kasih atas keperihatinan Saudara ITU. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definisi LEVERAGE mengikut istilah Perniagaan yang memeningkan Kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di Dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku Dalam perdagangan FOREX Adalah come guadagnare di più con meno berikut sebagaimana: - Sebagai contoh. kita mengambil urusniaga matawang Asing yang melibatkan matawang GBPUSD. Sekiranya kita membuka akaun USD1,000 dan kita ingin membelimenjual 1 lotto GBPUSD, piattaforma pihak sepatutnya akan memotong USD100 dari kita akaun sebagai modale pusingan. Tetapi sekiranya leva, piattaforma Hanya akan memotong USD50 untuk modale pusingan 1 lotto tersebut. Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang piattaforma pihak diberikan Oleh untuk meringankan modale pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini Sahaja. Inilah yang dikatakan leva dan keistimewaan ini Hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini Sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang Dari 50.000 dollari. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi 50.000 dollari ke ATAS, keistimewaan ini Tidak diberikan kepada pedagang (commerciante). Yang palizzata penting didalam perdagangan forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan Serta kerugian maksimum yang akan ditanggung Oleh pedagang Tidak akan melebihi dari jumlah pusingan modale yang terdapat di Dalam akaun mereka. Sebagai contoh, sekiranya eun membuka akaun yang bernilai USD1,000 anda Tidak akan menanggung sebarang kerugian melebihi modale tersebut iaitu USD1,000 Walau apapun leva yang anda perolehi dari pihak piattaforma dan kerugian anda sama sekali Tidak akan berganda dari complessive degli ospiti modale yang anda laburkan. Dengan ini leva Tidak menjadi halangan mengikut hukum Syara Dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang diberikan kepada pedagang. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan Oleh pihak piattaforma dengan di prezzo yan Lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modale yang Kecil (mini akaun) iaitu akaun Yang Yang modalnya kurang Dari 50.000 dollari. Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan Segala kekeliruan dan pemahaman yang SILAP tentang leva yang Timbul dewasa ini dan juga menjawab kepada persoalan hukum tentang leva ITU sendiri. Di Dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata Bil maaani (Pengajaran (hukum) Bukan diambil dari Segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat SyarieSharie Advisor KODANA Berhad. Investasi FOREX trading merupakan investasi yang sangat menjanjikan dimana kita Bisa memperoleh profitto yang cukup lumayan Dalam waktu yang relatif singkat. Apalagi dengan kehadiran Broker online forex yaitu Marketiva yang memberikan Jasa forex segnale di internet, Semakin memudahkan setiap orang untuk mendulang profitto di bisnis ini bahkan Tanpa Harus melewati upaya Belajar yang terlalu Lama dan Tanpa Harus memahami analisa teknikalmaupun fondamentale yang memusingkan Kepala. Penghasilan para trader-commerciante del forex profesional sangat dan Jauh meninggalkan para pelaku-pelaku bisnis lainnya seperti para pelaku Bisnis MLM dan perdagangan konvensional. Tapi banyak kemudian yang mempertanyakan kehalalan dari Hasil yang diperoleh bisnis forex trading ini dikarenakan sifatnya yang Abstrak dan tidak Kasat mata. UMAT Sebagian Islam meragukan kehalalan praktik perdagangan berjangka. Bagaimana menurut padangan para Pakar Islam Jangan engkau menjual sesuatu yang ada Tidak padamu, 8221 sabda Nabi Muhammad SAW, HADITS Dalam Sebuah riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha (Ahli fiqih Islam), HADITS tersebut ditafsirkan Secara saklek. Pokoknya, setiap praktik Jual beli yang ada Tidak barangnya pada waktu AKAD, haram. Penafsiran Secara demikian itu, tak Pelak Lagi, membuat fiqih Islam Sulit untuk memenuhi tuntutan jaman yang Terus berkembang dengan perubahan-perubahannya. Karena itu, sejumlah ulama klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, cara menentang penafsiran yang terkesan sempit tersebut. Misalnya, Ibn al-Qayyim. Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa Tidak Benar Jual-beli barang yang ada Tidak dilarang. Baik Dalam Al Qur8217an, Sunnah maupun fatwa para Sahabat, larangan ITU ada Tidak. Dalam Sunnah Nabi, Hanya terdapat larangan menjual barang yang Belum Ada, sebagaimana larangan beberapa barang yang ada Sudah pada waktu AKAD. legis 8220Causa Atau larangan ilat tersebut Bukan ada atau Tidak adanya barang, melainkan garar, 8221 ujar Dr. Syamsul Anwar. MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan pendapat Ibn al-Qayyim. Garar Adalah ketidakpastian tentang apakah barang Yang diperjual-belikan ITU dapat diserahkan atau Tidak. Misalnya, seseorang menjual unta yang hilang. Atau menjual Barang Milik orang lain, padahal Tidak diberi kewenangan Oleh yang bersangkutan. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya Tidak ada, Namun ada kepastian diadakan pada waktu diperlukan sehingga Bisa diserahkan kepada pembeli, Maka Jual beli tersebut sah. Sebaliknya, kendati barangnya Sudah ada TAPI 8211 Karena Satu dan lain Hal 8212 Tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, Maka Jual beli ITU Tidak sah. Perdagangan berjangka, Jelas, Bukan garar. Sebab, Dalam kontrak berjangkanya, Jenis komoditi Yang dijual-belikan Sudah ditentukan. Begitu Juga Con una quantità, Mutu, Tempat dan waktu penyerahannya. Semuanya berjalan di ATAS rel aturan resmi yang ketat, sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan 8212 Satu hal yang sebetulnya Bisa Juga terjadi pada praktik jua-beli konvensional. Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) (forex Adalah bagian dari PBK) dapat dimasukkan ke Dalam kategori almasa8217il almu8217ashirah atau masalah-masalah hukum Islam kontemporer. Karena itu, lo stato hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke Dalam Wilayah fi ma la Nasha FIH, yakni masalah hukum yang Tidak mempunyai referensi Nash hukum yang Pasti. Dalam kategori masalah hukum al-Sahrastani, ia termasuk ke Dalam paradigma al-nushush QAD intahat wa al-waqa8217I la tatanahi. Artinya, nash hukum Dalam bentuk Al-Quran dan Sunnah Sudah selesai Tidak Lagi ada tambahan. Dengan demikian, Kasus-Kasus hukum yang Baru Muncul mesti diberikan kepastian hukumnya melalui ijtihad. Dalam Kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum yang diperkenalkan Oleh Ibn al-Qoyyim Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah Karena beberapa variabel perubahnya, yakni: waktu, Tempat, niat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum ini diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, Yang menyatakan bahwa un-Haqiqah fi al-a8217yan la fi al-adzhan. Artinya, kebenaran hukum ITU dijumpai Dalam kenyataan empirik Bukan Dalam Alam pemikiran atau Alam idea. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islam tentang Keadilan yang Dalam Al Quran istilah digunakan al-Mizan, a-qisth, al-wasth, Dan al-ADL. Dalam penerapannya, Secara khusus masalah PBK dapat dimasukkan ke Dalam bidang fiqh kajian al-siyasah maliyyah, yakni Politik hukum kebendaan. Dengan KATA lain, PBK termasuk kajian hukum Islam Dalam pengertian bagaimana hukum Islam diterapkan Dalam masalah kepemilikan ATAS Harta Benda, melalui perdagangan berjangka komoditi epoca Dalam globalisasi dan perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin Dalam Rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak yang terlibat Dalam perdagangan berjangka komoditi Dalam ruang dan waktu Serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan dengan Semangat dan Bunyi UU n ° 321977 tentang PBK. Karena teori perubahan hukum seperti dijelaskan di ATAS, dapat menunjukkan elastisitas hukum Islam Dalam kelembagaan dan praktek perekonomian, Maka PBK Dalam sistem hukum Islam dapat dianalogikan dengan bay8217 al-salam8217ajl bi8217ajil. Bay8217 al-salam dapat diartikan sebagai berikut. Al-salam atau al-salaf Adalah bay8217 ajl bi8217ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya. Di Dalam transaksi demikian, ra8217s penyerahan al-mal Dalam bentuk uang sebagai nilai Tukar didahulukan daripada penyerahan komoditi yang dimaksud Dalam transaksi ITU. Ulama Syafi8217iyah Dan Hanabilah mendefinisikannya dengan: 8220Akad atas komoditas Jual beli yang diberi sifat terjamin Yang ditangguhkan (berjangka) dengan di prezzo Jual yang ditetapkan di Dalam borsa akad8221. Keabsahan transaksi Jual beli berjangka, ditentukan Oleh terpenuhinya Rukun dan condizioni Costi sebagai berikut. Rukun sebagai Utama Unsur-Unsur yang ada Harus Dalam Suatu peristiwa transaksi Unsur-Unsur Utama di Dalam bay8217 al-salam Adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (8216aqid) yang disebut dengan istilah musulmano atau ilaih musulmano. Objek transaksi (ma8217qud alaih), yaitu barang-barang komoditi berjangka dan di prezzo Tukar (ra8217s al-Mal al-salam dan FIH al-musulmano). Kalimat transaksi (Sighat 8216aqad), yaitu ijab dan Kabul. Yang Perlu diperhatikan Dari tersebut Unsur-Unsur, Adalah bahwa ijab dan qabul dinyatakan dalam Bahasa dan kalimat yang Jelas menunjukkan transaksi berjangka. Karena itu, ulama Syafi8217iyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-salaf di Dalam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan Alasan bahwa 8216aqd al-salam Adalah bay8217 al-ma8217dum dengan sifat dan cara Berbeda dari akad Jual dan Beli (acquistare). Persyaratan menyangkut objek transaksi, Adalah: bahwa objek transaksi Harus memenuhi kejelasan mengenai: jenisnya (un yakun fi jinsin ma8217lumin), sifatnya, Ukuran (Kadar), jangka penyerahan, di prezzo Tukar, Tempat penyerahan. Persyaratan yang Harus dipenuhi Oleh di prezzo Tukar (al-tsaman), Adalah, Pertama, kejelasan Jenis Tukar ALT, yaitu dirham, dinar, rupia atau dolar DSB atau barang-barang yang dapat ditimbang, disukat, DSB. Kedua, kejelasan Jenis alat Tukar apakah rupia, dolar Amerika, dolar Singapura, dst. Apakah timbangan yang disepakati Dalam bentuk chilogrammo, stagno, l'ora legale. Kejelasan tentang kualitas objek transaksi, apakah kualitas Istimewa, baik Sedang atau Buruk. Condizioni Costi-condizioni Costi di ATAS ditetapkan dengan Maksud menghilangkan jahalah fi al-8217aqd atau Alasan ketidaktahuan kondisi-kondisi barang pada Saat transaksi. Hal Sebab ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di Antara pelaku transaksi, yang akan merusak Nilai transaksi. Kejelasan Tukar jumlah di prezzo. Penjelasan singkat di ATAS nampaknya Telah dapat memberikan kejelasan kebolehan PBK. Kalaupun Dalam pelaksanaannya Masih ada pihak-pihak yang MERASA dirugikan dengan peraturan perundang-Undangan yang ada, Maka dapatlah digunakan Kaidah hukum atau principio giuridico yang berbunyi: Ma La yudrak kulluh la yutrak kulluh. Apa yang dapat Tidak dilaksanakan semuanya, Maka Tidak Perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK sampai batas-batas tertentu boleh dinyatakan dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai dengan Semangat dan jiwa Norma hukum Islam, dengan menganalogikan kepada bay8217 al-salam. Dalam bukunya Prof. Dott. Masjfuk Zuhdi yang berjudul Masail FIQHIYAH kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan Dalam hukum islam. Perdagangan Valuta Asing Timbul Karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhankomoditi Antar negara yang bersifat Internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat Bayar yaitu Uang Yang Masing-Masing Negara mempunyai ketentuan sendiri dan Berbeda Satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara Negara-Negara tersebut sehingga Timbul PERBANDINGAN Nilai MATA Uang Antar Negara. Perbandingan Nilai mata uang antar negara terkumpul Dalam Suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat Dalam Suatu kesepakatan bersama yang Saling menguntungkan. Nilai mata uang Suatu Negara Negara dengan lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap Saat sesuai volume di permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan Dan penawaran Inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang Secara nyata hanyalah Tukar-menukar mata uang yang Berbeda Nilai. Hukum ISLAM Dalam TRANSAKSI Valas 1. Ada Ijab-Qobul: 8212gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar Tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan Lisan, tulisan dan Utusan. Pembeli Dan penjual mempunyai wewenang Penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum (dewasa Dan berpikiran Sehat) 2. Memenuhi condizioni Costi menjadi objek transaksi Jual-beli yaitu: Suci barangnya (najis Bukan) dapat dimanfaatkan dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) Oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang Sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa Jual beli Saham ITU diperbolehkan Dalam Agama. 8220Jangan kamu membeli ikan Dalam aria, Karena sesungguhnya Jual beli yang demikian ITU mengandung penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi Dari Ibnu Mas8217ud) Jual Beli barang yang Tidak di Tempat transaksi diperbolehkan dengan condizioni Costi Harus diterangkan sifat-sifatnya atau Ciri-cirinya. Kemudian Jika Barang sesuai dengan keterangan penjual, Maka sahlah Jual belinya. Tetapi Jika Tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan Jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni Dari Abu Hurairah: 8220Barang Siapa yang membeli sesuatu yang ia Tidak melihatnya, Maka ia berhak khiyar jika ia Telah melihatnya8221. Jual beli Hasil tanam yang Masih terpendam, seperti ketela, kentang, Bawang dan sebagainya Juga diperbolehkan, Asal diberi contohnya, Karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika Harus mengeluarkan semua Hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan Kaidah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian Juga Jual Beli barang-barang yang Telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, GPL, dan sebagainya, asalkam etichetta diberi yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. Hal. 135. Mengenai teks Kaidah hukum Islam tersebut di ATAS, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad 1936 Hal. 55. (Dihimpun dari beberapa Sumber) PRINSIP HIDUP impian ATAU CITA-CITA YANG BERASASKAN KEPADA KEIMANAN KEPADA Allah l'Altissimo dengan MENURUTI CARA Rasulullah SAW AKAN dapat MENEGUHKANMEMANTAPKAN HATI DARI SIFAT PUTUS ASA DAN AKAN SENTIASA MEMILIKI RASA KETAQWAAN YANG Jitu DALAM USAHA MENANAMKAN KEYAKINAN KEPADA diri KE ARAH MENJADI seorang INSAN YANG BERJAYA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT FALSAFAH SIBER 8220Manusia yang sentiasa Internet menggunakan untuk urusan sesuatu perkara, tetapi mereka Tidak mahu merebut peluang menjana pendapatan menerusi perdagangan internet. maka mereka ITU Adalah manusia yang Teramat Rugi di epoca ini8221 digitale Profesor Madya Miswan Bin Surip

No comments:

Post a Comment